Snel AfvallenGeplaatst door froukje.d15 uur geleden

Mag je sneller dan een halve kilo per week afvallen als je veel overgewicht hebt?

Ik lees overal dat je niet meer dan een halve kilo per week zou moeten afvallen, anders is het ongezond en kom je alles weer aan. Maar ik ben behoorlijk zwaar begonnen en val nu de eerste weken zo'n anderhalve kilo per week af, zonder dat ik honger heb of gek doe met crashdiëten. Ik eet gewoon minder en beweeg wat meer, en toch gaat het sneller dan die halve kilo. Nu twijfel ik of ik me zorgen moet maken of dat het juist normaal is als je veel kilo's te veel hebt. Hebben jullie hier ervaring mee? Klopt het dat je in het begin sneller mag afvallen als je zwaarder bent, of moet ik echt afremmen?
10
💬 6 reacties🔗 Delen

Reageer

conny_7711 uur geleden

Bij veel overgewicht val je in het begin gewoon sneller af, dat is heel normaal. Een groot deel daarvan is in de eerste weken ook vocht. Naarmate je dichter bij je doel komt zakt het tempo vanzelf, en dan komt die halve kilo per week steeds meer in beeld. Zolang je rustig eet en geen honger lijdt zou ik me geen zorgen maken.

wim_739 uur geleden

Ik begon op 112 kilo en de eerste maand ging er 6 kilo af, daarna nog zo'n 3 per maand. Niet van geschrokken, want hoe zwaarder je bent hoe groter het tekort dat je lichaam veilig aankan. Ik heb wel even bij de huisarts bloed laten prikken voor de zekerheid, puur omdat ik het netjes wilde aanpakken.

froukje.d4 uur geleden

Dat bloed laten prikken is een goed idee, dat ga ik ook even doen bij de huisarts. En fijn om te horen dat het tempo vanzelf zakt, dan zit ik blijkbaar gewoon goed en hoef ik niet expres af te remmen. Dank voor het meedenken.

petra.19888 uur geleden

Let niet zozeer op hoe snel het gaat, maar of je het kunt volhouden. Ik ging in het begin veel te hard, hield het na twee maanden niet meer vol en zat zo weer op mijn oude gewicht. Liever wat rustiger en dan blijvend, dat heb ik op de harde manier geleerd.

erik_vds6 uur geleden

Precies dit. Ik keek in het begin ook veel te veel naar de weegschaal en te weinig naar of het een beetje houdbaar was. Toen ik het rustiger aanpakte ging het bij mij juist beter en bleef het er ook af. Volhouden is uiteindelijk belangrijker dan snelheid.

danny.19906 uur geleden

Mijn arts zei dat tot ongeveer een procent van je lichaamsgewicht per week prima is zolang je flink overgewicht hebt. Bij honderd kilo is een kilo per week dus helemaal niet raar. Het wordt pas opletten als je al een eind op weg bent en het toch zo hard blijft gaan.