Mag je sneller dan een halve kilo per week afvallen als je veel overgewicht hebt?
Reageer
Bij veel overgewicht val je in het begin gewoon sneller af, dat is heel normaal. Een groot deel daarvan is in de eerste weken ook vocht. Naarmate je dichter bij je doel komt zakt het tempo vanzelf, en dan komt die halve kilo per week steeds meer in beeld. Zolang je rustig eet en geen honger lijdt zou ik me geen zorgen maken.
Ik begon op 112 kilo en de eerste maand ging er 6 kilo af, daarna nog zo'n 3 per maand. Niet van geschrokken, want hoe zwaarder je bent hoe groter het tekort dat je lichaam veilig aankan. Ik heb wel even bij de huisarts bloed laten prikken voor de zekerheid, puur omdat ik het netjes wilde aanpakken.
Dat bloed laten prikken is een goed idee, dat ga ik ook even doen bij de huisarts. En fijn om te horen dat het tempo vanzelf zakt, dan zit ik blijkbaar gewoon goed en hoef ik niet expres af te remmen. Dank voor het meedenken.
Let niet zozeer op hoe snel het gaat, maar of je het kunt volhouden. Ik ging in het begin veel te hard, hield het na twee maanden niet meer vol en zat zo weer op mijn oude gewicht. Liever wat rustiger en dan blijvend, dat heb ik op de harde manier geleerd.
Precies dit. Ik keek in het begin ook veel te veel naar de weegschaal en te weinig naar of het een beetje houdbaar was. Toen ik het rustiger aanpakte ging het bij mij juist beter en bleef het er ook af. Volhouden is uiteindelijk belangrijker dan snelheid.
Mijn arts zei dat tot ongeveer een procent van je lichaamsgewicht per week prima is zolang je flink overgewicht hebt. Bij honderd kilo is een kilo per week dus helemaal niet raar. Het wordt pas opletten als je al een eind op weg bent en het toch zo hard blijft gaan.