Hoe beloon je jezelf bij een mijlpaal zonder dat het eten is?
Reageer
Ik heb een spaarpot op de schoorsteen en stop er elke kilo die eraf is een briefje van vijf in. Na 8 kilo had ik genoeg voor nieuwe sportschoenen die ik echt wilde. Werkt voor mij beter dan een etentje, want ik zie het potje langzaam vollopen.
Dat spaarpot-idee ga ik gewoon stelen, leuk dat je het potje ziet vollopen. En goed punt dat je iets kiest dat je echt al wilde hebben, daar zit hem denk ik de truc.
Bij mij is het simpel, ik koop pas nieuwe kleren als er weer een maat af is. Klinkt gek maar dat is voor mij de grootste motivatie. Oude broeken die te groot worden gaan meteen weg zodat ik niet terug kan vallen.
Ik beloon niet per kilo maar per volgehouden maand, anders word je gek van dat wegen. Eind van de maand boek ik een massage of ga ik naar de sauna. Dat voelt echt als iets voor mezelf en heeft niks met eten te maken.
Eerlijk, ik vond dit ook lastig want eten was altijd mijn troost en beloning tegelijk. Wat hielp was een lijstje maken van dingen die ik leuk vind maar nooit doe, zoals een dagje naar het strand of een boek kopen. Bij elke 5 kilo mag ik er een afstrepen.
Pas wel op dat de beloning zelf geen valkuil wordt. Ik beloonde mezelf eerst met een avondje op de bank met series en chips, en je raadt het al. Nu is mijn beloning een rondje hardlopen op een nieuwe plek, gek genoeg geeft dat me meer voldoening.
Haha die bank met chips herken ik helaas maar al te goed. Ik heb het omgedraaid en mezelf bij 10 kilo een weekendje weg gegeven, gewoon een goedkoop huisje. Veel meer waard dan weer een gebakje dat na vijf minuten op is.