annemarie_72
Lid sinds 23-6-2026
Berichten (1)
Maaltijdsoep met kip en bonen die ik in porties invries, ideaal voor drukke dagen
Op drukke dagen at ik vroeger 's avonds vaak maar wat, meestal te veel en niet echt voedzaam. Sinds een paar maanden maak ik elke zondag een grote pan maaltijdsoep en vries ik die in losse porties in. Nu heb ik altijd iets gezonds klaar en hoef ik alleen op te warmen. Wat erin gaat: twee kipfilets in blokjes, een blik witte bonen (uitgelekt), een blik tomatenblokjes, twee uien, drie tenen knoflook, twee winterwortels, een halve knolselderij en een flinke hand spinazie op het laatst. Aanbakken in een klein scheutje olie, dan een liter bouillon erbij en een half uurtje laten trekken. Op smaak met flink wat tijm, laurier, peper en een beetje paprikapoeder. Het maakt ongeveer zes porties. Per portie kom ik op zo'n 280 kcal met rond de 25 gram eiwit, vooral door de kip en de bonen. De bonen maken het lekker vullend zodat ik 's avonds niet meer hoef te snaaien. Tip: de spinazie pas helemaal op het einde erdoor, anders wordt het een papje. En als je het wat steviger wil kan je er nog wat parelgort bij doen, dan heb je bijna een stamppot in soepvorm. Iemand nog een idee om te variëren? Ik eet hem nu een paar weken en zoek wat afwisseling.