Supplementen & VitaminesGeplaatst door wim_6522 uur geleden

Vitamine B12 en moe zijn nu ik minder vlees eet, moet ik dit laten prikken?

Sinds een maand of vier eet ik bewust minder vlees om wat af te vallen, vooral 's avonds vaker een bord met bonen of een ei in plaats van een lap vlees. Werkt prima voor de lijn, ik ben rustig wat kilo's kwijt, maar de laatste weken ben ik suf en moe en heb ik weinig fut. Een kennis zei meteen: dat is vast je vitamine B12, want dat zit vooral in vlees. Ik lees online van alles, de een zegt gewoon een potje bij de drogist halen, de ander zegt eerst laten prikken bij de huisarts. Ik ben 61 en hoorde dat je B12 op latere leeftijd sowieso wat minder goed opneemt. Wat hebben jullie gedaan? Eerst bloed laten prikken of gewoon een tijdje proberen? En als je het neemt, merk je er dan echt iets van of is het weggegooid geld?
6
💬 6 reacties🔗 Delen

Reageer

annie_7017 uur geleden

Ik zou eerst even laten prikken bij de huisarts. Ik was ook maanden moe en dacht aan van alles, bleek bij mij trouwens ijzer en niet B12. Dat zie je alleen met een bloedtest, anders neem je iets wat je misschien niet eens tekort komt.

wim_656 uur geleden

Dank Annie, dat lijkt me het verstandigst. Ik bel maandag de huisarts voor een afspraak om te laten prikken, dan weet ik of het echt B12 is of dat ik gewoon te weinig eet op een dag. Beter dan blind een potje kopen.

piet_6315 uur geleden

Bij mij was het wel echt B12. Eet ook al jaren weinig vlees. Huisarts prikte, waarde was laag, en na een paar weken tabletten kreeg ik mijn energie terug. Wel eerst meten, want een gezonde waarde nog hoger maken doet niks.

annet.19878 uur geleden

Goed dat je het liet meten Piet. Mijn moeder kreeg bij een echt laag B12 trouwens een tijdje prikken bij de huisarts in plaats van tabletten, omdat ze het via de darm slecht opnam. Dus als tabletten niet aanslaan, nog eens terug naar de huisarts.

greta_7212 uur geleden

Let op dat moe zijn ook gewoon van het afvallen zelf kan komen als je te weinig eet. Toen ik te streng deed was ik ook suf, en dat lag niet aan een tekort maar aan te weinig brandstof. Even goed kijken of je wel genoeg binnenkrijgt op een dag.

door_6610 uur geleden

Ik heb een tijd zo'n potje van de drogist genomen zonder te meten en merkte er werkelijk niks van. Achteraf had ik waarschijnlijk helemaal geen tekort. Zonde van het geld. Echt eerst die bloedtest, anders gok je maar wat.