Sport & BewegingGeplaatst door agaath_7122 uur geleden

Intervalwandelen: om en om rustig en stevig lopen, werkt dat beter dan gewoon wandelen?

Ik wandel al een tijdje elke dag een rondje maar de weegschaal staat al weken stil. Een buurvrouw vertelde dat zij niet harder is gaan lopen maar gewoon afwisselt: drie minuten rustig, dan drie minuten flink doorstappen zodat ze net buiten adem raakt, en dat een keer of vijf herhalen. Zij merkte er meer van dan van een uur op hetzelfde tempo sjokken. Ik heb het deze week drie keer geprobeerd op mijn vaste rondje van een half uur. Eerlijk, ik was na het stevige stuk echt warm en buiten adem, terwijl ik van mijn normale rondje nooit moe werd. Geen extra tijd nodig, geen sportschool, gewoon afwisselen in tempo. Doet iemand dit ook? En maakt het echt verschil voor het afvallen of voelt het alleen maar zwaarder? Ik ben 56 en wil mijn knieen niet slopen met hardlopen, dus dit leek me een mooie tussenweg.
8
💬 6 reacties🔗 Delen

Reageer

riekie_6918 uur geleden

Ik doe dit sinds het voorjaar en het bevalt me veel beter dan stug doorlopen. Wat bij mij hielp: ik gebruik de lantaarnpalen als maat. Tussen twee palen stevig, dan een paal rustig. Hoef ik niet op de klok te kijken en toch wissel ik vanzelf af.

ger_6416 uur geleden

Stevig wandelen waarbij je net niet meer makkelijk kunt praten is precies het punt waarop je meer verbrandt. Ik loop met een oud stappentellertje en mijn hartslag gaat bij die stevige stukken flink omhoog en zakt in de rustige minuut weer. Na zes weken merkte ik dat ik de hele route makkelijker volhield.

coba_6714 uur geleden

Klinkt goed, maar word je daar niet bezweet van als je gewoon in je jas loopt? Ik wandel meestal even tussen de middag en wil daarna niet kletsnat op het werk zitten.

agaath_717 uur geleden

Goeie vraag Coba, in een dikke jas word je inderdaad warm. Ik trek nu laagjes aan en doe de rits open bij het stevige stuk. Tussen de middag houd ik het wat rustiger en bewaar ik de echt stevige stukken voor 's avonds, dan maakt zweten niet uit.

nicolette.w12 uur geleden

Bij mij deed het afwisselen op zich weinig voor de weegschaal, eerlijk gezegd. Wat wel hielp was dat ik daardoor lekkerder ging lopen en het langer volhield. De kilo's gingen er pas af toen ik ook 's avonds minder ging snaaien. Bewegen alleen was bij mij niet genoeg.

marlou.v9 uur geleden

Ik bouw er kleine heuveltjes of een bruggetje in, dat stevige stuk gaat dan vanzelf. En op de terugweg met de wind tegen telt ook als je stevige stuk. Scheelt dat je niet de hele tijd op de minuten hoeft te letten.