Eiwitrijk ontbijt zonder ei en zonder kwark of yoghurt, wat eten jullie?
Reageer
Bij mij is het al jaren havermout maar dan met ongezoete sojadrink in plaats van water, een flinke lepel pindakaas erdoor en een schep eiwitpoeder. Daar zit zo'n 20 gram eiwit in en ik heb tot de lunch echt nergens trek. Het verschil met havermout op water is enorm.
Ik eet 's ochtends gewoon twee bruine boterhammen met hummus en een paar plakjes kipfilet of kalkoen. Niks zuivel, geen ei, en toch een stuk of 25 gram eiwit. Saai misschien, maar ik raak er prima mee door de ochtend heen.
Heb je sojayoghurt zonder suiker al geprobeerd? De ongezoete variant zit qua eiwit aardig in de buurt van kwark en mijn maag verdraagt dat wel terwijl gewone zuivel niet lukt. Let wel op het etiket, want veel plantaardige potjes zitten vol toegevoegde suiker, dat valt vies tegen.
Sojayoghurt zonder suiker ga ik zeker proberen, die ongezoete dus. Ik keek laatst op een potje en schrok inderdaad van hoeveel suiker erin zat, dat verklaart waarom het zo zoet smaakte. Dank, dit is precies het soort tip dat ik zocht.
Ik maak elke ochtend een smoothie met ongezoete sojadrink, een handje bevroren spinazie, een halve banaan en een schep eiwitpoeder. Klinkt misschien gek maar je proeft die spinazie totaal niet en het houdt me makkelijk tot een uur of een vol.
Als je iets hartigs wil: tofu verkruimeld in de pan met wat kurkuma, ui en paprika. Smaakt bijna als roerei maar dan zonder ei, en er zit flink eiwit in. Ik maak op zondag een grote bak en warm het door de week op.
Smoothie doe ik ook, maar dan met een eetlepel havervlokken erdoor zodat het wat langer blijft hangen. Zonder die haver heb ik om elf uur alweer trek, met haver kom ik prima tot de lunch.